ارتودنسی متحرک چیست؟
نوشته شده توسط : s.gh

ارتودنسی یکی از شاخه های تخصصی دندانپزشکی است که شامل درمان، پیشگیری و تشخیص مشکلات مختلف دندانی است. برای اصلاح برخی از این مشکلات، می توان به بیمار یک دستگاه ارتودنسی متحرک یا ثابت داد.

دستگاه های ارتودنسی ثابت باید به دندان شما بچسبد، در حالی که دستگاه های متحرک ارتودنسی متفاوت هستند زیرا می توان آنها را از دهان خارج کرد.

انواع روش های ارتودنسی متحرک

اینویزیلاین (پلاک های شفاف)

یک گزینه شناخته شده به عنوان ارتودنسی متحرک اینویزلاین است. اگر می خواهید دندان های خود را با احتیاط صاف کنید، اینویزیلاین می تواند یک گزینه عالی برای شما باشد. Invisalign®   می‌تواند بدون استفاده از بریس‌های ثابت دندان ‌های صافی به شما بدهد.

طرح درمان شامل چندین پلاک قابل جابجایی است، بنابراین مجبور نیستید از براکت ها و سیم های فلزی استفاده کنید. ممکن است تا 15 ماه طول بکشد تا درمان Invisalign® کامل شود و شما باید از یک سری الاینر استفاده کنید. اکثر بیماران باید هر دو هفته یکبار الاینرهای جدید دریافت کنند. بر خلاف بریس های ثابت، ترازهای اینویزیلاین به راحتی برداشته می شوند، بنابراین می توانید به راحتی آنها را هنگام خوردن و آشامیدن خارج کنید.

نگهدارنده ارتودنسی

پس از اتمام برنامه درمانی ارتودنسی به منظور تثبیت درمان نیاز است که از نگهدارنده یا ریتینر ارتودنسی استفاده کنید. این دستگاه‌ های ارتودنسی متحرک مهم هستند و قابلیت جابجایی دارند.

نگهدارنده‌ ها بسیار مهم‌تر از آن هستند که به آن‌ ها اعتبار داده می‌ شود، و بدون آنها، دندان‌های شما می ‌توانند به حالت کج خود برگردند. به نوجوانان توصیه می شود تا زمانی که به سن بلوغ برسند به استفاده از نگهدارنده ها ادامه دهند.

مزایای ارتودنسی متحرک چیست؟

•          نوعی ارتودنسی نامرئی هستند و اطرافیانتان متوجه درمان ارتودنسی شما نمی شوند.

•          به دلیل متحرک بودن این نوع ابزارهای ارتودنسی شما در هنگام مسواک زدن و نخ دندان کشیدن مشکلی نخواهید داشت.

•          در هنگام غذا خوردن، آشامیدن، مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و یا مراسم های خاص می توانید دستگاه ارتودنسی را از دهانتان خارج کنید.

معایب ارتودنسی متحرک چیست؟

•          دستگاه های ارتودنسی متحرک مزایای متعددی دارند، اما محدودیت هایی نیز دارند. از این دستگاه ها برای اصلاح موارد مال اکلوژن خفیف استفاده می شود. آنها برای موارد شدید ایده آل نیستند، زیرا آنها نیروی کافی برای مقابله با مال اکلوژن شدید اعمال نمی کنند.

•          دستگاه‌های ارتودنسی متحرک اغلب برای چرخش ‌های تک دندانی استفاده می ‌شوند، اما برای اصلاح چرخش‌ های متعدد مناسب نیستند و حتما باید در این شرایط از دستگاه های ارتودنسی ثابت استفاده شود.

•          آنها همچنین برای حرکت بدن، که به نیروی قابل توجهی بیشتری نیاز دارد، موثر نیستند. آنها معمولا برای اصلاح مال اکلوژن جزئی استفاده می شوند.

 

 





:: بازدید از این مطلب : 180
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 آبان 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: